Cinemateket: Pans labyrint

Mörkt, tragiskt och vackert i Guillermo del Toros skildring av Francotiden. Tioåriga Ofelia flyttar med sin gravida mamma till hennes nya man och flyr undan andra världskrigets hårda verklighet in i en fantasivärld, där sagoprinsessor lever sida vid sida med mardrömslika figurer. Filmen vann välförtjänta Oscars för foto, smink och scenografi.

Efter några framgångsrika år i Hollywood fann sig del Toro vid ett vägskäl: antingen tacka ja till fler Hollywoodprojekt och dra in storkovan eller våga riskera ekonomiska bekymmer i hopp om konstnärlig triumf. De flesta är nog överens om att han valde rätt. På många sätt är det här ett syskonverk till The Devil’s Backbone (2001), mest synligt i anslaget där ett barn i krig på sin första natt på en ny plats möter en fantasivarelse och ett mysterium som behöver lösas.

Konstruerad som en saga ställs Ofelia inför olika väsen, däribland en faun och en blind varelse med ögon i handflatorna – båda oemotståndligt suggestivt gestaltade av Doug Jones, som även medverkar i del Toros Hellboy-filmer och i The Shape of Water (2017). I ett underbart potpurri av H.C. Andersen, Trollkarlen från Oz (1939), Francisco Goya och Alice i Underlandet (1951)berättar del Toro om förlorad oskuldsfullhet i en tid av oro – enligt honom själv inspirerad av livet efter 11 september-attackerna.

El laberinto del fauno. 2006, Mexiko, Spanien, 1 tim 59 min, spanska, svensk text, 35 mm, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Svenska Filministutet.


Prenumerera på nyhetsbrevet

* obligatoriskt
Top