Cinemateket: Duvidha

Mani Kaul är en av de filmskapare som kan kopplas till den indiska nya vågen, även känd som den ”parallella filmen”. Denna var ett svar på den kommersiella inhemska filmen under andra halvan av 1900-talet. Även om de flesta filmarna inom rörelsen sökte sig till socialrealismen gick Kaul delvis sin egen väg. Influerad av Robert Bresson och sin lärare, mästerregissören Ritwik Ghatak, bortser Kaul ofta från det narrativa och experimenterar i stället med bilderna, gesterna och färgerna.

Duvidha är en kärleks- och spökhistoria bortom tid och rum. Nutid, förfluten tid och framtid flyter delvis ihop. Den stramt berättade storyn och den stiliserade formen gör att berättelsen hamnar i bakgrunden för det vackra utförandet. Filmen bryter mot renässansperspektivets djup genom att skymma sikten och platta till bilden. Mest slående med Duvidha är dock färgerna. Kaul använder sig här av ett mättat färgschema som man främst associerar med målarkonsten och den florentinska renässansen. Inom filmen tänker man närmast på Sergej Paradjanovs Granatäpplets färg (1969).

Duvidha. 1973, Indien, 1 tim 22 min, hindi, engelsk text, digital kopia, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från National Film Development Corporation of India.


Prenumerera på nyhetsbrevet

* obligatoriskt
Top