Cinemateket: Natt utan nåd
Den hårdföre detektiven Mike Hammer plockar upp en lättklädd lifterska och kommer smugglare på spåren i Robert Aldrichs atomära film noirklassiker, baserad på en roman av kioskdeckarkungen Mickey Spillane. Till noir-genren hör antihjältarna, som testar gränser och rör sig i gråzoner – men få är så korkade och brutala som Mike Hammer. Han framställs som ett nödvändigt ont i den fallna moralens ljussnåla labyrint. De osympatiska dragen överdrevs med flit av Aldrich som, när han argumenterade inför filmgranskningsorganisationen MPAA (numera MPA), dömde ut förlagans författare som en ”antidemokratisk figur” och huvudpersonen som en ”cynisk fascist”. Natt utan nåd försöker inte rättfärdiga det som skildras, tvärtom: den visar hur det kan se ut när rättvisa skipas av illasinnade män som sätter hårt mot hårt. En film som får ”kalla krigets apokalyptiska mardrömmar att ringa i allas öron, som ett larm som inte kan stängas av”, skriver New Yorkers Richard Brody. Som förfilm visas Carl Johan De Geers och Håkan Alexanderssons Tills elden släcks.
Tills elden släcks/Kiss Me Deadly. Regi: Carl Johan De Geer, Håkan Alexandersson/Robert Aldrich, 1960/1955, Sverige/USA, 14 min/1 tim 46 min, svenska/engelska, utan svensk text, digital kopia/ 35 mm, bildformat: 1.37:1/1.66:1. Tillåtna från 15 år. Visningsmaterial från Svenska Filminstitutet.